کلکسیون طراحی قالب وردپرس

حسین در اندیشه مسیحیت

بخش اول: حسین در اندیشه مسیحیت, آنتوان بارا:

شما مسلمانان و شيعيان قدر و منزلت حسين (ع) را نمي‌دانيد. زيرا حماسه اين امام توانست يك انقلاب روحي و معنوي و يك معنويت انقلاب را ايجاد كند در حالي كه مسلمانان تنها به مراسم عزاداري در ايام محرم و صفر بسنده مي‌كنند..

 

آنتوان بارا متفكر و نويسنده مسيحي بیان می دارند: امام حسين (ع) خود و خانواده‌اش را فداي رسالت اسلام كرد و با شهادت خود، نه تنها اسلام، بلکه تمام اديان الهي را احيا كرد.

آنتوان بارا، متفكر مسيحي و نويسنده كتاب «حسين (ع) در انديشه مسيحيت، در یک نشست ادبی علمی به تشریح کتاب خود پرداخت و گفت انگيزه تأليف اين كتاب توسط من، آشنايي با حماسه كربلا بود.

وي افزود: در طول تحقيق و پژوهشي كه درباره واقعه تاريخي عاشورا داشتم، شيفته شخصيت امام حسين (ع) شدم، زيرا ديدم كه اين شخصيت، اقيانوسي از اخلاق، رسالت و قداست است.

اين نويسنده و متفكر مسيحي با اشاره به اين موضوع كه امام حسين (ع) با قيامي كه انجام داد،

توانست رسالت جدش را احيا كند، گفت: هنگامي كه تأليف كتاب حسين (ع) در انديشه مسيحيت را شروع كردم، در آغاز كار نويسندگي بودم؛ اما چون شخصيت امام حسين (ع) داراي ابعاد مختلف قدسي و اعتقادي بود، تلاش كردم تا حماسه را از ديدگاه يك مسيحي منعكس كنم.

اين نويسنده سوري‌الاصل ادامه داد: امام حسين (ع) خود و خانواده‌اش را فداي رسالت اسلام كرد و با قرباني كردن خود، نه تنها اسلام، بلكه تمام اديان الهي را احيا كرد.

بارا با تأكيد بر اينكه به عنوان يك مسيحي و نه يك خاورشناس به مسأله قيام عاشورا پرداخته است، اظهار كرد: مستشرقين تنها با حس تاريخي، وقايع مختلف را نگارش مي‌كنند، اما من براي نوشتن اين كتاب از حس عاطفي و معنوي استفاده كردم.

وي ادامه داد: خاورشناسان و مستشرقين، جنبه‌هاي تاريخي و مادي وقايع گذشته را مورد بررسي قرار مي‌دهند، اما من سعي كردم كه جنبه‌هاي معنوي و قدسي قيام عاشورا را مورد بررسي قرار دهم.

اين نويسنده مسيحي در ادامه سخنان خود گفت: كتاب «حسين در انديشه مسيحيت» از ديدگاه اسلامي، چه سني و چه شيعي نوشته نشده است؛ بلكه تحليلي از انديشه يك مسيحي است كه آنها را از متون تاريخي و اسلامي برگرفته است.

 

بارا با بيان اينكه تحقيق درباره شخصيت امام حسين (ع) نشان مي‌دهد كه وي وجدان تمام اديان تا ابد است، گفت: امام حسين (ع) تنها شهيد راه اسلام نبود؛ بلكه شهيد همه اديان الهي است. شهادتي كه امام حسين (ع) به آن رسيد، مي‌تواند الگويي براي تمام مؤمنين و آزادمردان همه اديان باشد. در حقيقت امام حسين (ع) شهيد راه تمام بشريت است، همچنان كه حضرت علي (ع) اينگونه بود.

 

بارا در ادامه تأكيد كرد: همانطور كه سازمان ملل متحد از انديشه‌هاي امام علي (ع) براي تعيين حقوق بشر بهره گرفت، مي‌تواند انديشه امام حسين (ع) را الگوي آزادگي بشريت معرفي كند.

 

آنتوان بارا همچنين در پاسخ به سؤالي پيرامون ارائه راهكارهايي براي تبيين فرهنگ حسيني در سطح جهاني و نقاط ضعف و قدرت شيعيان در اين باره گفت: پيش از اين در يك نشست مطبوعاتي گفتم كه شما مسلمانان و شيعيان قدر و منزلت حسين (ع) را نمي‌دانيد. زيرا حماسه اين امام توانست يك انقلاب روحي و معنوي و يك معنويت انقلاب را ايجاد كند در حالي كه مسلمانان تنها به مراسم عزاداري در ايام محرم و صفر بسنده مي‌كنند.

 

وي افزود: هر چند آن هم لازم است؛ اما بايد از نظر فكري و اعتقادي واقعه عاشورا را تحليل و به زبان‌هاي مختلف ترجمه كرد و آن را اشاعه داد.

 

بارا گفت: امام حسين (ع) اقيانوسي از معرفت، دانش، حماسه و فداكاري است و اين حماسه او بود كه اسلام و تمامي اديان الهي را زنده كرد.

وي تأكيد كرد: ما نبايد حماسه امام حسين (ع) را از نظر ظاهري مورد تحليل و ارزيابي قرار دهيم، امام حسين (ع) خواستار تحقق اهداف معنوي روحي و فكري بود و با خروجش (ازحاکمیت طاغوت) يك درس بزرگ براي تمامي بشريت ارائه داد.

اين نويسنده سوري و مسيحي ادامه داد: اگر امام حسين (ع) قيام نمي‌كرد، اسلام منحرف مي‌شد و پس از آن زاويه انحراف بزرگتر و شامل همه اديان الهي مي‌شد و ديگر بر روي زمين ديني باقي نمي‌ماند. در حقيقت حركت امام حسين (ع) يك حركت معنوي و براي جلوگيري از انحراف دين جدش پيامبر (ص) بود.

 

وي با بيان اينكه بايد حماسه عاشورا را از بعد معنوي، فكري و جهادي مورد ارزيابي قرار داد، ادامه داد,در قيام امام حسين (ع) يك تكليف الهي وجود داشت. متأسفانه برخي از افراد مثل «ابن تيميه» با تهمت و بهتان گفته است كه خروج حسين (ع) بين مسلمانان فتنه برانگيخت؛ اما اين گفته پوچ و بي‌ارزش ابن تیمیه خود سبب فتنه ها شد.

 

بارا در ادامه سخنان خود اظهار كرد: قيام امام حسين (ع) يك معيشت و خواست الهي بود همانگونه كه موسي در برابر فرعون، يحيي در مقابل قدرتمندان زمان، عيسي در مقابل يهود و محمد (ص) در مقابل قريش قيام كردند و با نابود كردن بت‌هاي پوشالي، انديشه الهي را به جامعه هديه دادند….(پایان بخش اول)

https://www.asriran.com/fa/news/

 

بخش دوم گفتگوی خبرگزاری تسنیم با حجت‌الاسلام سیدمحمد قائم‌مقامی پیرامون ابعاد واقعه عاشورا:

در حدیث ثقلین می‌خوانیم که «إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اهل‌بیتی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَی الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ اهل‌بیتی؛ من در میان شما دو چیز باقی می‌گذارم که اگر آن‌ها را دستاویز قرار دهید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که اهل‌بیتم هستند. ای مردم بشنوید! من به شما رساندم که شما در کنار حوض بر من وارد می‌شوید، پس من از شما درباره رفتارتان با این دو یادگار ارزشمند سؤال خواهم کرد، یعنی کتاب خدا و اهل‌بیتم.» بر این اساس، قرآن و امام به عنوان دو ثقل دین اسلام مطرح هستند.

حضور زنان و کودکان در میدان عاشورا، نمایش مظلومیت عظیم بود

امام حسین علیه‌السلام به گونه‌ای قیام کردند که آثارش هم تا به امروز باقی و پایدار مانده و هر سال مهم‌تر و درخشان‌تر تجلی پیدا می‌کند. اما در مورد قیام عاشورا یک پرسش اساسی مطرح می‌شود و جواب‌های متنوع و بعضاً مختلفی ارائه می‌شود.

سؤال این است که حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام بااینکه می‌دانستند در این راه به شهادت می‌رسند، چرا خانواده را با خودشان به سمت کربلا بردند؟ به‌هرحال مردان غیرتمند و دین‌داری مانند حضرت ابوالفضل و حضرت علی‌اکبر علیهماالسلام بودند. چه ضرورتی موجب شده بود که زنان و دختران را به میدان مبارزه ببرند؟ حضور کودکان در آن صحرای پرخطر که درنهایت طبیعتاً منجر به اسارت ایشان می‌شد، چه تعبیر و مفهومی دارد؟

باید توجه داشت که زنان در این میدان نقش بسیار عظیمی داشتند. این بیدارسازی ممکن نمی‌شد مگر اینکه تکانی در وجدان‌ها پدیدار می‌شد؛ یعنی امام حسین علیه‌السلام باید وجدان‌هایی که خوابیده بود را بیدار می‌کردند. برای بیدار کردن کسی که در خواب غفلت سنگین فرورفته، باید مظلومیت عظیمی در صحنه می‌آورد. امام حسین علیه‌السلام حقانیت را از طریق مظلومیت به صحنه آوردند. مظلومیت چیزی است که فطرت‌ها متوجه آن می‌شوند. حتی فطرت‌هایی که خاموش شده به‌نوعی متوجه می‌شود. به‌هرحال در همه فطرت‌ها نفرتی از ظالم‌ها وجود دارد که مبدل به دفاع از مظلوم می‌شود. پس حضرت باید مظلومیتی را به‌طور مطلق به نمایش درمی‌آورد و برای نمایش مظلومیت، نه‌تنها خودشان به شهادت می‌رسند، بلکه خانواده و بچه‌ها هم به اسارت می‌برند. یعنی خانواده پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله است که باید به صحنه بیاید تا عده‌ای شهید شوند و گروهی هم اسیر شوند تا مقداری مردم بیدار شوند.

آیا این بیداری در همان زمان اتفاق افتاد؟

وقتی اسرا را منزل به منزل می‌بردند، مردم می‌آمدند ببینند چه کسی با خلیفه جنگیده. وقتی می‌دیدند خانواده پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله هستند اولین تکان را می‌خوردند. این تحول از همان لحظه ورود آن خانواده عظیم‌الشأن به کوفه شروع شد.

زنان با دیدن حضرت زینب(س) در بین اسراء پی به ظلم بزرگ یزید بردند

مگر آن‌ها از قبل نمی‌دانستند این بزرگان، خانواده رسول خدا صلی‌الله علیه و آله هستند؟ مگر خودشان هجده هزار نامه به عنوان دعوت از امام حسین علیه‌السلام به مدینه نفرستاده بودند تا حضرت وارد کوفه شود؟ اما چرا بعد مقابلشان ایستادند؟ دیدن اسارت زنان و کودکان چه اثری داشت؟

خیلی‌ها نمی‌دانستند این‌هایی که اسیرند خانواده پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله هستند. مثلاً در شام، کسی آن‌ها را نمی‌شناخت. چون مردم شام اطلاع کمتری از این خاندان داشتند. بعد که اسراء وارد شدند فهمیدند. یا در کوفه زنانی گویی به چشم می‌بینند که حضرت زینب سلام‌الله علیها اسیر شده است، حضرت زینبی که معروف به استاد قرآن زنان عراق بوده، بزرگ زنان و مدرس آن‌ها بوده. این‌ها بیدارسازی است.

وقتی در دربار یزید ملعون، سر مطهر حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را وارد می‌کنند و بعد اسراء وارد می‌شوند، اولین واکنش‌ها را زنان یزید نشان می‌دهند. پرده را کنار زده، گریه و زاری می‌کنند، عرض سلام به سر حضرت اباعبدالله علیه‌السلام می‌کنند و لعن کردن یزید. این نشان‌دهنده این است که اگر کاروانی نبود، اگر خانواده‌ای نبود که اسیر بشوند، گویی این مسیر کامل نمی‌شد…

چرا واقعه محرم را هر سال تکرار می‌کنیم و هر سال مداحی و روضه‌خوانی می‌کنیم و این حقیقت را برای خودمان تصور کرده و عزاداری می‌کنیم؟ چرا عزاداری برای حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام هیچ وقت برایمان تکراری نمی‌شود و ۱۴ قرن است گریانیم؟ حکمت ریخته شدن این خون مطهر و تازه ماندن آن در طول سال‌ها چیست؟

محرم، تکرار یک حقیقت زنده است. تکرار آن نه‌فقط موجب کمتر شدن آن نمی‌شود، بلکه موجب تازه شدنش می‌شود. چون هیچ‌چیزی تازه‌تر از خون امام حسین علیه‌السلام وجود ندارد. خونی که برای زنده نگه‌داشتن دین خدا ریخته شده، درنهایت تازگی می‌ماند و هر سالی که می‌گذرد و ظاهر این کار تکرار می‌شود، معرفت انسان به باطن حادثه بیشتر می‌شود. باطن حادثه بی‌نهایت است. ابعادش بی‌نهایت است.

ما به‌مرور متوجه ریشه‌های فاجعه‌ای که در کربلا روی داد، می‌شویم. راهکار نجات انسان امروز در شناخت ریشه‌های همان فاجعه است. اگر کسی می‌خواهد از فجایع زندگی نجات پیدا کند باید اول با مصیبت کربلا آشنا شود. ازجمله اسرار ذکر مصیبت و گریه این است که سخنران مستمع را با ریشه فجایع آشنا کند تا درگیر و گرفتار دشواری‌های این‌چنینی در دوران خودمان نشویم.

این هم از اسرار عاشورا است که زمینه نجات امروز ما را هم فراهم کرده است. آشنا شدن با اسرار کربلا برای این است که انسان دوباره دچار فاجعه نشود. شرط ریشه‌کنی فاجعه، آشنا شدن با این اسرار است و آن‌وقت اقامه عزا و گریه. مجالس محرم برای این است که تنها انسانی و جامعه‌ای از مصائب می‌تواند نجات پیدا کند که با این مصائب آشنا شده، معرفت پیدا کرده و تعامل درستی داشته باشد؛ تعامل درست یعنی عزاداری. عزاداری امام حسین علیه‌السلام در عین اینکه عقلانیت، علم و حکمت را در بر دارد، موجب افزایش عشق، شور و شوق انسان برای رسیدن به کمال می‌شود…

چرا در بین تمام ائمه اطهار علیهم‌السلام، به‌طور ویژه بر قیام حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام تأکید می‌شود؟

امام حسین علیه‌السلام مانند یک قله است. یک‌جور قله مرکزی است که بر همه‌چیز در قبل و بعد از خود تأثیر می‌گذارد. یعنی نه‌تنها بعد از خود را تحت تأثیر قرار داده، بلکه قبل از خودش را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

در عالم ملکوت، قبل و بعد زمان ما دیگر این‌گونه نیست. از پیش معلوم بود که اویی که اسلام را تا ابد زنده نگه می‌دارد، امام حسین علیه‌السلام است. این از خود پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله نقل شده که «حسین از من است و من از حسینم.» «من» یعنی شخص پیامبر، شأن پیامبر، دین پیامبر، حقیقت پیامبر از حسین است.

https://www.tasnimnews.com/fa/news

 

 

نویسنده : 
تاریخ انتشار : شهریور ۸, ۱۳۹۸

دیدگاههای کاربران

دیدگاهتان را بنویسید...

  1. Avatar

    I do agree with all the ideas you have presented in your post. They’re really convincing and will certainly work. Still, the posts are too short for beginners. Could you please extend them a bit from next time? Thanks for the post.

  2. Avatar

    Hello very nice site!! Guy .. Excellent .. Superb .. I’ll bookmark your website and take the feeds also…I am glad to search out numerous useful info right here within the submit, we’d like develop more strategies on this regard, thank you for sharing. . . . . .

  3. Avatar

    I’m extremely inspired together with your writing skills as well as
    with the format on your blog. Is that this
    a paid theme or did you customize it yourself?
    Anyway stay up the excellent quality writing, it’s rare to look a
    great blog like this one today..

تاراز